Searching

Reisverslag Oslo

Mei, 22 | Geen reacties |
Oslo Sietske en Maurice

Dit zijn ze dan, Sietske en Maurice. Sietske won in januari 2015 de Rebus Facebook actie van SchipholTickets.nl. Waarbij zij 2 vliegtickets won naar Milaan. Aangezien Sietske net al naar Milaan was geweest hebben wij in overleg met haar een nieuwe bestemming gekozen en dat is geworden… Oslo! Sietske en Maurice vertellen in hun verslag alles over hun reis en belevenissen in deze mooie havenstad. Zelf ook naar Oslo? Vliegtickets vind je hier.

Reisverslag Oslo

Na een leuke Facebookactie van Schipholtickets werd ik de gelukkige winnaar van twee vliegtickets. Ik kon het in eerste instantie niet geloven, maar van 1 tot en met 4 mei was het toch echt zo ver. Samen gingen we dankzij deze actie een leuke stedentrip maken naar Oslo. Of Oslo de ‘mooiste hoofdstad van de wereld’ is, zoals in vele boekjes en brochures valt te lezen, konden we zelf gaan beoordelen.

Na een snelle vliegreis kwamen we aan in Oslo Gardermoen en gingen we per trein naar ‘Oslo sentrum’. Daar gearriveerd in de hoofdstraat ‘Karl Johans gate’ was het al een groot feest. Het was namelijk de Dag van de Arbeid. Een grote massa mensen, waaronder muzikanten, liepen dan ook fluitend, zingend, muziekmakend en lachend met deze optocht mee. Met onze koffers nog aan onze hand, gingen we toch even mee genieten met al het publiek wat langs de straat stond. Toen de rust iets was wedergekeerd besloten we dan toch ons hotel op te zoeken en te gaan inchecken. Bij de mooiste straat van Oslo ligt het Grand Hotel waar wij deze dagen zouden gaan verblijven. Na het uitpakken van de koffers kon het avontuurtje gaan beginnen…

Karl Johans gate Dag van de Arbeid

De 15 hoogtepunten/bezienswaardigheden van Oslo  stonden op ons ‘to do list’ voor dit weekend. Zo waren we maar meteen begonnen met ‘het kloppend hart’, zoals de hoofdstraat van Oslo ook wel wordt genoemd. Deze straat loopt vanuit het hoofdstation tot aan het koninklijk paleis. Aan het einde van de straat bevindt zich dus het koninklijk paleis, wat een erg mooi aanzicht is. De wisseling van de wacht was daarbij erg leuk om te zien. Terug de straat door, bevinden zich chique winkels, terrasjes en (top)restaurants. Wat ons in deze straat opviel was dat op elk hoekje wel een bedelaar zat.  Verder ligt er in deze straat nog de Oslo Domkirke, een bisschoppelijke kerk in barokstijl waar we natuurlijk even naar binnen zijn gegaan.

koninklijk paleis

De volgende dag zijn we naar Aker Brygge gegaan, de voormalige scheepswerven. Onderweg hiernaar toe ligt ook het Nobel Fredssenter (The Nobel Peace Center), wat je dus meteen even kunt meepikken. In Aker Brygge ook wel  ‘de haven’ van Oslo is het eigenlijk allemaal te doen. Hier treden, in ieder geval in het weekend, elke dag straatmuzikanten op, wat een leuke sfeer geeft.  Hier ligt ook het kasteel Akershus, wat een prachtig panoramisch uitzicht op de Oslofjorden heeft.

Aker Brygge

Verder liggen hier de leuke en gezellige restaurantjes en kun je lekker even uitrusten op het terras na een heerlijke wandeling.  Ook erg mooi en iets verderop ligt een opera van glas en marmer, wat bekend staat als ‘de drijvende ijsberg’ op  de haven van Bjorvika. Deze opera is ontworpen als een symbool van Noorwegen en je kunt via een hellend pad naar het dak lopen. In de avond zijn we weer teruggegaan naar de haven waar we een hapje en drankje hebben genuttigd.

Één dag later, op zondag, hebben we weer een druk schema gemaakt om nog meer van de stad te kunnen zien. We hebben het schiereiland Bygdoy bezocht, wat iets tegenviel omdat we niet zo van musea houden. Maar wel ook weer met een mooi uitzicht over de Oslofjorden. Vanuit daar zijn we naar het Vigelandpark gegaan, wat een zeer omvangrijk park is met mooie beeldhouwkunst van het menszijn. Je kunt hier een lekker wandelen en wat mooie kiekjes nemen van het prachtige uitzicht.

De mooie natuur bij  de oevers van Akerselva

In de middag zijn we ook nog naar een ander gedeelte van de stad gegaan, genaamd Grünnerlokka. Dit hebben we als een zeer gezellige wijk ervaren, met leuke winkeltjes en terrasjes. We hebben daar in een park een schilderijenveiling meegemaakt en ook een leuke markt met gezellige eettentjes.  Verder vonden we de natuur hier écht prachtig! Je kon hier namelijk langs de oevers van de Akerselva erg mooi wandelen, waar we ook de tijd voor hebben genomen. De hele middag hebben we hier genoten van een levendige cultuur.

Ergens in de avond zijn we weer teruggegaan naar de haven van Oslo waar we de laatste avond hebben afgesloten met een heerlijk diner.

Nog een tip voor alle mensen die nu ook denken, laten we ook eens een stedentrip gaan maken naar Oslo: Neem genoeg Noorse kronen mee! Het is een prachtige stad, maar vooral ook een echt dure stad!

We hebben een heerlijk weekend gehad, Schipholtickets.nl nogmaals erg bedankt!!

Liefs,

Sietske & Maurice

Laat een reactie achter

Top video : Aruba: One happy Island!